Dává honba za snižováním emisí u automobilů nějaký skutečný smysl? Nikoliv!

12. 09. 2019 17:21:33
Jakou část problému vyřešíme tím, že budeme eliminovat emise automobilů? Nebo zase jen plýtváme energií pro ošálení vlastního svědomí?

Když se tu v diskusi k mému poslednímu příspěvku objevila výzva, abych vysvětlil tu zaoceánskou loď, vzpomněl jsem si, jak mě někdy před rokem zaujal jeden článek o kontejnerových lodích, které vyprodukují stejně emisí jako 50 mil. automobilů, přivedl k mnoha dalším a nakonec k nápadu, trochu si to sám propočítat.

Ale možná, že nemám pravdu a někde dělám v těch orientačních výpočtech chybu, nebo jsem správně neumístil desetinnou čárku, nebo jsem dokonce pozbyl rozumu. Všechno je možné. Pokud ano, prosím o uvedení na pravou míru, ale pomocí čísel, nikoliv nějakých dojmů. Opravdu bych nerad jednou umřel jako šiřitel nesmyslů a škůdce planety.

Vezmeme-li v úvahu jen opravdu ty největší kontejnerové lodě, tzn. ty s kapacitou 11.000 – 15.000 TEU, kterých údajně na konci roku 2011 plulo nějakých 120 a v témže roce si jen Maersk objednal dalších 20 s kapacitou 18.000 TEU, pro jednoduchost tedy počítejme, že jich dnes slouží nějakých 150-200.

Pokud by každá z těchto 150 - 200 lodí absolvovala pouze jednu plavbu ročně, což je nesmysl, protože by se rejdaři nikdy nezaplatila, muselo by na zemi jezdit 7,5 – 10 mld. automobilů, aby vyprodukovaly stejné množství emisí. Podíváme-li se však na jízdní řád těch opravdu největších třídy Maersk Triple E-class, kterým trvá cesta s Brém do Šanghaje přesně měsíc, ač je z ekologických důvodů nejpomalejší, můžeme počítat, že tyto lodě zvládnou tuto trasu až 12x za rok. Co to tedy udělá s výpočtem? Tolik emisí by dokázalo vyprodukovat 90 resp. 120 mld. (ano miliard, nikoliv milionů) automobilů, tedy cca 100x více, než jich dnes jezdí po planetě !!! Nebo trochu jinak. Každý ze 7 mld. jedinců by musel vlastnit a používat alespoň 10 aut!!! Opravdová šílenost !!!

A víte, co to znamená, když se to konfrontuje s nedávno slavnostně dohodnutým snížením emisí o 35% do roku 2030 v EU, navíc pouze u osobních a dodávkových automobilů? I kdybychom od zítřka okamžitě přešli na elektromobilitu a žádné doprovodné emise nezapočítali, tak jsme vyřešili pouhé 1% emisí!!! A pokud bychom vzali v potaz kompletní lodní přepravu, ne jen odhadem cca 25% té kontejnerové, ale k tomu ještě třeba tu leteckou, pak bychom zcela určitě nehovořili ani o 1‰! Připadá Vám to smysluplné? Pokud ano, pak si představte, že bychom v rodinném rozpočtu jako největší problém řešili, kde ušetříme měsíčně třeba 30 korun, ale spíše jen 3 Kč a trávili bychom celé dny. Stále ještě Vám to připadá normální?

A což to takto podobně přepočítat jen na tu námořní přepravu surovin pro výrobu lithia, kobaltu a mědi ze světových ložisek k výrobcům finálních surovin, finálních výrobků a od nich k výrobcům automobilů? Samozřejmě, že po moři, nebo Vás napadá nějaká jiná levnější a ekologičtější varianta? Snad jedině pomocí kvantové teleportace, ale i když se prý již před 15 lety podařilo teleportovat atomy, tam to máme asi ještě hodně daleko. Nebo snad budete souhlasit s otvíráním dolů a hutí v EU, pokud se dostatek těchto surovin na jejím území vůbec nachází, což zatím vůbec nevypadá nadějně a ani Cínovec to zřejmě nevytrhne? Takže rozum do hrsti a rychle z hrušky zpátky na zem!

Autor: Jaroslav Čížek | čtvrtek 12.9.2019 17:21 | karma článku: 29.59 | přečteno: 644x

Další články blogera

Jaroslav Čížek

800 slov k problematice klimatických změn

Kdyby od samého vzniku naší planety trvale neprobíhaly klimatické změny, nevznikl by tu nikdy život, tedy ani my. Že naše chování nemá na planetu právě blahodárný vliv, to je nabíledni. Co ale s tím? Hlavně nedělat nesmysly!

10.9.2019 v 13:47 | Karma článku: 22.99 | Přečteno: 491 | Diskuse

Jaroslav Čížek

Proč se neříká o boji s klimatickou změnou všechno?

Tak prý bychom měli posloucat vědce a konečně začít něco dělat, abychom zastavili klimatické změny. Ale podle čeho je poznat, když jeden profesor tvrdí, že nejprve bylo vejce, druhý slepice? Poučíme se konečně z minulých chyb?

30.8.2019 v 13:35 | Karma článku: 31.04 | Přečteno: 1026 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jiří Turner

Vypadá jako Hřib, ale je to Satan

Dobrého hřiba lze od satana rozeznat snadno. Satani jsou u nás vzácní a kupodivu po dobrém provaření i jedlí. Lidově se v české kotlině satanem nazývá ledasco, třeba hřib žlučový, který s pravákem zaměnit lze, a také primátor.

20.9.2019 v 21:18 | Karma článku: 10.97 | Přečteno: 313 | Diskuse

Karel Trčálek

Prezident Zeman si našel způsob, jak sejmout Babiše. Abolice

Spor o pojem abolice z úst nejpovolanějších, úst prezidenta Zemana. Znova se rozjíždí snaha, jak si ochočit Babiše

20.9.2019 v 18:49 | Karma článku: 10.19 | Přečteno: 206 | Diskuse

Pavel P. Kopecký

Izraelský povolební rébus

Ve Státě Izrael se konaly druhé letošní předčasné volby. První skončily patem, druhé skončily patem na druhou. Premiér Netanjahu - podoben například svému českému protějšku - bojuje o dvojjediné: o veřejnou moc a vlastní svobodu.

20.9.2019 v 17:53 | Karma článku: 5.35 | Přečteno: 95 | Diskuse

Vladimíra Bošková

Prezident republiky - pomohou mimozemšťané?

Pan prezident Zeman si stále častěji začíná sám sobě odporovat; zrazuje ho paměť, nějaké tělesné onemocnění nebo ještě něco jiného?

20.9.2019 v 17:08 | Karma článku: 9.91 | Přečteno: 210 | Diskuse

Dušan Póč

Čunka začínají mít dost už i jeho koaliční partneři

Na stranu těch, kteří se již několik měsíců neobávají veřejně oponovat politicko-mocenským choutkám hejtmana Jiřího Čunka, se začíná přidávat už také část krajské vlády. Dokonce i lidé z řad koaličních partnerů.

20.9.2019 v 14:05 | Karma článku: 15.22 | Přečteno: 320 |
Počet článků 3 Celková karma 27.87 Průměrná čtenost 720

Absolvent bezpečnostního inženýrství (tak se ta fakulta jmenuje dnes, tehdy to byla pouhá katedra požární ochrany a bezpečnost práce) Vysoké školy báňské v Ostravě. Čím jsem starší, tím víc oceňuji záběr tohoto oboru. Matematika, fyzika, chemie, stavby, stroje, teplo, voda, taktika a dokonce i základy správního práva. Ideální kombinace pro život, kdy se prý za vzdělání považuje to, co člověku zůstane v hlavě, když zapomene všechno, co ho na školách učili. Dlouho jsem to nechápal, ale čím jsem starší, tím více s tím souhlasím. Jinak zrozen ve Vahách, po otci Kozoroh. Šílená kombinace pro vedení diskusí se mnou. Než se do nějaké pustím, tak musím být alespoň na 99% přesvědčen, že jsem na správné straně. Občas slýchám, že se vyžívám v tom, že dělám z lidí hlupáky. Možná to tak vypadá, ale není tomu tak, protože u hlupáka je to zbytečné, ten se postará sám, jen je mu potřeba nastavit zrcadlo a z chytrého se logicky udělat nedá.

Najdete na iDNES.cz